Thursday, January 29, 2009

Şubat 2004 - Yurtiçi Kargo'nun icraatları

YURTİÇİ KARGO

Son dönemde reklam kampanyaları ile ön plana çıkan Yurtiçi Kargo, yaptığı teknolojik yatırımlarla da sektöre yeni bir bakış açısı getiriyor. E.yaşam olarak Yurtiçi Kargo’nun hazırlamakta olduğu altyapısı hakkında bilgi almak için Maslak’taki genel merkezi ziyaret ettik. Burada karşımıza çıkan tablo ise bilgisayar kullanımından öte ciddi bir bilgi işlem ağı ve tüm yurdu kaplayan bir omurganın kurulması üzerine yapılan çalışmalardı.

ARI.net

Türkiye genelinde 700 noktada hizmet veren dev bir kargo firmasının her alanda aynı kalitede iş görebilmesi için önemli yatırımlar gerekiyor ve firmanın ARI.net projesi de bu planın en büyük parçası.

Peki Arı.net tam olarak nasıl bir altyapı?

Arı.net bütün şubelerin on-line hizmet verebilmesi için kurulmuş bir omurga. Bu proje sayesinde merkezi bir sistem üzerinden bütün siparişlerin saniye saniye takibi sağlanabiliyor. Bununla birlikte Yurtiçi Kargo’yu arayan bir müşteriye en hızlı hizmeti götürmek amacıyla Arı.net üzerinden yapılan bağlantıyla en kısa mesafedeki kargo aracı veya kurye, ilgili noktaya ulaşabiliyor. Burada teslim alınan bir kargo ürünü GPRS teknolojisi sayesinde her aşamasında tespit edilebiliyor ve ulaşacağı noktaya ne kadar zamanda, nasıl bir güzergah üzerinden gideceği belirleniyor. Kuryeler ve bayiilerin elindeki PDA’ler sayesinde merkezle iletişim on-line sağlanırken, araçlardaki GPS (küresel uydu takip sistemi) altyapısıyla tatsız süprizler ve yanlış teslimatlar engellenebiliyor. Yurtiçi Kargo’nun kuracağı bu sisteme firmaya bağlı 1500 aracını ve 7600 çalışanını da eklemeyi planlıyor. Kargo sektöründe devrim yaratabilecek düzeyde bir yenilik vaad eden bu projenin, şimdilik 2004 yılının sonunda devreye girmesi hedeflenmiş. Bütün bunların yanında Arı.net’in bir diğer kolaylığı da merkezle doğrudan bağlantı sağlanabildiği için fatura kesimlerinde ve siparişin iletilmesinde çifte işlem yapılmasına gerek bırakmaması ve işlerin daha hızlı yürümesi.

Bilgi Sistem Odası

Yurtiçi Kargo’nun genel merkezinde Arı.net hakkında bilgi alırken, bütün bilgilerin kaydedileceği ve yönlendirmelerin yapılacağı Bilgi sistem odasını da ziyaret etme fırsatımız oldu. Ancak ilerici bir teknoloji ile bezenmiş bu odaya girmemiz pek kolay olmadı. Zira girişte bir dizi güvenlik önlemleri alınmış. Örneğin bilgi işlem katına bağlantıyı sağlayan asansörde sadece o katta çalışan kimselerin yaka kartları çalışıyordu, bunun yanı sıra sistem odasının kapısına gelindiğinde bir başka önlem olarak da retina tarama ünitesi karşımıza çıktı. İnsanı gözünden tanıyan bu ünite izin vermediği sürece odadan içeri girmek mümkün değil. Bilgi işlem müdürü sayesinde odaya girdiğimizde karşımıza gerçek bir “hosting center” çıktı. Son teknoloji routerlar, serverlar ve backup ünitelerinin yanısıra odanın yüzeyi yanmaz kalsiyum sülfat alaşımlı yükseltilmiş döşeme malzemeleri ile dekore edilmiş. Ayrıca olası bir yangın esnasında odaya verilmesi için tasarlanmış gaz üniteleri, yaklaşık 30 saniye içerisinde odadaki bütün oksijeni bitirerek bir faciayı engellemek üzere tasarlanmış. Bütün ayrıntısına kadar hem güvenlik, hem hızlılık, hem de verimli çalışma esasına göre dizayn edilmiş. Kısacası Bilgi Sistem odası, Türkiye’deki bazı bankaların bile sahip olmadığı üstün bir teknolojiye sahip. Tabii bu teknolojinin korunması için bütün önlemler de alınmış.

VoIp

Bilgi sistem odasına yaptığımız etkileyici ziyaretten sonra merkez binası ve arı.net projesi hakkında biraz daha bilgi aldık. Bu esnada Yurtiçi kargo’nun türkiye’de VOIP (internet protokolü aracılığıyla ses) üzerinden iletişim kuran ilk firmalardan biri olduğunu öğrendik. Hatta Yurtiçi Kargo yetkilileri, VOIP altyapısı ile birlikte ilerde bütün şubelerin bu sistem üzerinden görüşmelerini yapması planlıyor. Bu yöntem zaten bütün şirketler için gelecekte önemli bir tasarruf noktası olarak dikkat çekiyor.

Yurtiçi Kargo, daha sonraki etaplarda Arı.net sayesinde şubeler arasında video konferans vasıtasıyla e.learning oturumları gerçekleştirmeyi planlamış. Bu çerçevede kurulacak bağlantılar sayesinde hem anında bilgilendirme, hem de merkez ile doğrudan iletişim sağlanması düşünülüyor. Yani kurum içi iletişimde en son teknoloji kullanımı esas olarak alınmış.

Yaklaşık 7600 çalışanı, 1500 aracı ve 4000 tane de PC’si bulunan bu dev şirketin teknolojik olarak yaptıkları kağıt üzerinde çok pahalı yatırımlar olarak düşünülse de, yurtiçi kargo’nun kurduğu bu altyapı sayesinde büyük bir verim artışı sağlayacağı aşikar.. Hatta böyle bir projenin birkaç sene içerisinde kendisini amorti etmesi kesin gözüküyor Çünkü süratli ve kaliteli bir hizmet sonuçta, müşteri memnuniyetinin ve karlılığın artmasına yol açacaktır.

No comments: